PANDUAN SURAT MENYURAT YANG BENAR




PANDUAN SURAT MENYURAT YANG BENAR - Sobat Sekalian, saya Ingin berbagi tips sederhana tentang panduan Surat Menyurat yang benar. Banyak dikalangan kita yang kurang memperhatikan perilahal Surat Menyurat yang benar. Makadari itu,  kita banyak  melakukan kesalahan perilhal surat Menyurat. Nah, berikut sedikit ulasan tentang panduan surat Menyurat yang benar.
Berikut disertakan panduan surat menyurat yang digunapakai di peringkat KARISMA Nasional

  1. Kepala surat (Letterhead)

Surat rasmi KARISMA hendaklah mempunyai kepala surat KARISMA pada helaian pertama.

  1. Alamat penerima/organisasi/syarikat

Surat rasmi hendaklah menyatakan alamat si penerima/organisasi/syarikat di bahagian atas sebelah kiri surat rasmi iaitu sebelum tajuk surat. Sekiranya menggunakan alamat organisasi/syarikat, nyatakan untuk perhatian si penerima surat. Contoh: (U/p: En Khairul).

  1. Nombor rujukan

Surat rasmi hendaklah mengandungi nombor rujukan bagi tujuan pengenalpastian, penyimpanan dan pemanggilan. Nombor rujukan merujuk kepada turutan surat yang dikeluarkan.
Format : KNL(atau K-Negeri atau K-IPT)/NamaProgram(atau tujuan surat)/tahun/(bilangan surat dikeluarkan).
Contoh KNL/MIN09/09/(01)

  1. Tarikh

Tarikh surat dikeluarkan hendaklah dinyatakan pada ruagan tarikh disebelah kanan surat, di bawah nombor rujukan.

  1. Tajuk

Surat rasmi hendaklah mengandungi tajuk yang sesuai, pendek, jelas dan tepat bergantung kepada kandungan utama surat.

  1. Perenggan

Mulakan perenggan pertama dengan nada dan semangat yang beretika dan mempunyai unsur-unsur menghormati. Perenggan pertama tidak perlu dinomborkan. Nomborkan perenggan kedua dan seterusnya supaya butiran yang ingin disampaikan jelas kelihatan. Nombor perenggan tidak perlu jika hanya dua perenggan.

  1. Lampiran

Lampiran atau bahan yang disertakan perlu disusun dan dinyatakan di dalam surat.

  1. Mengambil tanggungan surat

Tanggungan surat diambil dengan menandatanganinya. Tandatangan asli hendaklah diturunkan. Nyatakan NAMA PENUH & JAWATAN yang menandatangani surat rasmi tersebut

  1. Bagi pihak (b.p)

Sekiranya pihak yang menandatangani adalah mewakili bagi pihak atasan yang perlu mengeluarkan surat rasmi tersebut, maka perlu nyatakan b.p di bahagian bawah JAWATAN bagi yang menandatangani surat rasmi tersebut. Nyatakan jawatan penuh b.p tersebut.

  1. Pengesahan Penerimaan Surat

Memaklumkan penerimaan surat kepada penghantarnya adalah suatu langkah yang amat digalakkan.

  1. Rekod Surat Keluar dan Masuk

Suratkeluar dan masuk perlu direkod dan difailkan untuk simpanan setiap kali surat dikeluarkan atau diterima. 
Demikian Ulasan Singkat tentang Panduan surat-menyurat yang benar. Semoga bermanfaat. jangan lupa yaa tinggalkan Komentar jika berkenan..!! salam Blogger..!!

0 Response to "PANDUAN SURAT MENYURAT YANG BENAR"

Posting Komentar

Silahkan Tinggalkan komentar anda, jika ada kesalahan pada artikel yang saya posting, atau ada link mati, gambar hilang, dan jika ada saran untuk kemajuan blog ini, silahkan tulis komentar dibawah ini.... Komentar kalian sangat berarti bagi saya...

Format untuk komentar:
1. Pilih profil sebagai Name/URL
2. Isikan nama anda
3. Isikan URL (Blog/Website/Facebook/Twitter/Email/Kosongin)
4. Isikan komentar
5. Poskan komentar